"Когда тебе тепло и мягко, мудрее дремать и помалкивать, чем копаться в неприятном будущем."
(Ha jó puha meleg helyed van,
okosabban teszed, ha szunyókálsz és hallgatsz, semmint a kellemetlen jövőt
kapirgálnád.)
A Kandúr (Jevgenyij Svarc
Sárkány c. színdarabjából)
Lassan kívülről tudtam már az egészet… Két hónapja minden
szabad időmben az orosz nyelvvel és útvonaltervezéssel foglalkoztam. A
Kandúr hangja csengett a fülemben azon a vasárnapi délelőttön, március 31-én.
Húsvétvasárnap, zuhogó hideg eső, alig párfokkal fagypont felett. Két hete még hóvihar volt…
Mindenkitől elbúcsúztam már, a csomagok megtömve ruhákkal,
biciklialkatrészekkel, belsőkkel, térképekkel, a maradék helyre bezsúfolt
élelemmel, útlevelemben orosz „üzleti” vízum, három hónapra szóló, június
elsejétől. Tíz-tizenkétezerkilométeresre becsült út előttem. Először a
Fekete-tengerig, aztán az egész kelet-európai síkságot átszelve a Fehér-tenger
partjára, az Arkangyal városába. Aztán vissza és tovább… A „mi” és a „jöttél”
után nincs már mire várni, nincs miben reménykedni, nincs miért tovább maradni.
Elhessegettem a macskahangot a fülemből, elbúcsúztam síró szüleimtől, akik
hiába kérleltek, halasszam el az indulást, nincs többé ágy, tető a fej fölött, fűtés,
nincs zene, nincs két gombnyomással elérhető tetszőleges információ a Földről
és az Emberről, nincs más könyv, csak a Gáldi-féle orosz-magyar szótár meg a
térképek. Pár nap és nincs többé magyar szó sem…
Honnan is kezdjem ? Több mint egy hónapja már, hogy
visszatértem Komáromba majdnem hét hónap
folyamatos útonlét után. Megint itt ülök a négy fal között, holnap indulok Somorjára, és a márciusig hátralevő pár hónapot újra
képernyők előtt töltöm. Egyszerű oka van ennek, a függetlenség nyavalyás anyagi
oldala… Az a pénzösszeg, amit évek során félre tudtam tenni, a jelenlegi
ütemben három-négy év alatt elfogyna. Pont akkorra, amikorra a búcsút terveztem
Európától és környékétől. De hát a tervek… Ahogy az iszlámban mondják,
insallah, ha Isten is úgy akarja. Úgy akarta, hogy még egyszer találkozhassak
Nagyapámmal, akinek ezt az útleírást megígértem. November 20-án, amikor eredeti
terveim szerint Délre akartam tovább menni, Ő indult sokkal hosszabb útra…
A tervek… Az egyre fogyó, de makacsul őrizgetett remény
fogytával egyre közelebbivé váló indulás… Valami olyasfélére gondoltam, mint
amit Heinz Stücke, a Földet talán
legjobban ismerő ember csinált 1962-ben, 22 éves korában. Felpakolni a
biciklire, elindulni és menni, menni, ameddig az élet engedi. Neki
félévszázadon át engedte. Nem úgy indult el, hogy örökké úton lesz, páréves
Föld körüli út volt a terv, aztán valahogy az Út vált az életévé és mindig megtalálta
a módját, hogy folyamatosan úton lehessen. Soha többé nem tért vissza
Hövelhofba, az NSZK-ba is csak negyven év után.
Azután hamarosan világossá vált, hogy ezt nem tehetem meg a
szüleimmel. Megegyeztünk, még pár évig Európa környékén maradok és évente egyszer
visszajövök hozzájuk.
Hét éve életem első hosszabb biciklis útja Belaruszba
vezetett. Most magától kínálkozott a gondolat, tovább. Keletre, ameddig lehet,
északra, ameddig lehet, a háromhónapos vízum (és az orosz nyár) keretei közt. Kétszer
jártam korábban Oroszországban, 2004-ben alig pár napot töltöttem egy egyetemi
szervezésű buszos kiránduláson Szentpétervár/Leningrád környékén, 2005-ben
pedig évfolyamtársaimmal három autóval céloztuk meg három hétre az Alsó-Volga vidékét és a Fekete-tenger partját. Akkor bekukucskálhattunk a Kaukázus hegyei közé is, melyek közt a jövő nyarat
tervezem eltölteni. Most Közép-Oroszországon, és a tajgaövezetet európai részén
húztam meg az útvonalat. Keleten Perm városa lett volna a végpont, de időhiány miatt
végül is Csebokszariból egyenesen északra tartva értem el Arhangelszket. Az
odaút is kínálta magát, le a Fekete-tengerig a Duna-mellett. 2007-ben hazafelé
tartva háromhónapos franciaországi bicikliutamról már végigkísértem a folyamot
a donaueschingeni forrástól Komáromig. Most csak folytatni kellett, bár
praktikus okokból a Dunántúlon átvágva csak Bajánál értem el újra városom
folyóját, de aztán egészen Tulceáig mellette maradtam, csak a romániai
Fekete-tenger kedvéért távolodva el tőle. Onnan pedig már nincs messze
Ogyessza, az orosz világ déli nagy kikötője, melyet nagyon régen látni akartam.
Aztán északra, a Brjanszki-erdőig, majd az Oka-folyót követve Moszkvába, aztán
keletre és az óramutató járásával fordított irányban az orosz Északon át vissza
a Baltikum felé, aztán délre Lengyelországon át. Ma már mögöttem vannak ezek az utak (és
az eredetileg nem tervezett Finnország és Észtország is), de akkor, a múlt
télen még rettentő távolinak és valószerűtlennek tetszett az egész.
Januárban elővettem a régi orosz szótárt és munkám mellett
teljes maradék erőmmel belevetettem magam a nyelvtanulásba. Középiskolás
koromban lelkesedésből és lázadásból kezdtem el először foglalkozni ezzel a zengzetes, mégis lágy
nyelvvel, akkor még hangoskönyvek, internet és egyebek nélkül. Nem jutottam túl
messzire benne, de rengeteg hibával mégis mindenhol meg tudtam értetni magam
Ukrajnától Belaruszig, Volgográdtól Pétervárig. Hiányzott a rendszeresség és a
szorgalom. Idén egyikből sem volt hiány, a tajga magányos útjain napi 50 új szó
volt az adagom. Csak ezen a nyelven beszélgettem Moldovától Litvániáig és el
sem tudom mondani, mekkora megkönnyebbülés volt azután, hogy az ember néma vagy
a kevés angolul tudóra van hagyatkozva, mint Romániában. Akárhogy is, ezt az
évet az orosz nyelvnek szenteltem. Mindennapi olvasmányommá vált könyvtáram
egyetlen orosz-magyar darabja, Gogol novellái és munka mellett is folyton Svarc
Sárkánya, valamint Elza, Lancelot, a Kandúr, Sarlemany és a többiek hangja
szólt…
Elkezdtem futkosni a vízum után is. Budapesten két iroda is
foglalkozik azzal, hogy jókora díjazásért (aminek nagy része nyilván az
intézményesített korrupció csatornáin folyik el) bármilyen vízumot elintéz a
klienseknek, az orosz követségre ugyanis csak megfelelő meghívólevelekkel és
egyéb hivatalos baromságokkal ellátva érdemes besétálni. Így kaptunk vízumot
annak idején, ezért kezdtem náluk az intézkedést. Sajnos Schengen ide vagy oda,
végül kiderült, hogy ha nincs magyarországi lakcímkártyám, hiába is próbálkozok.
Különben is, nem adhatnak, csak belépés előtt megadott számú nappal, ők csak
nem akarják, hogy nekem problémám legyen ebből, stb, stb. Végül egy pozsonyi
utazási irodán keresztül indulás előtt két nappal 120 euró fejében sikerült
megszerezni ezt a kis rózsaszín matricát, melyet a „Biznyesz-Presztyizs” nevű
szervezet „meghívására” kaptam meg három hónapra. Mivel a turistavízum csak egy
hónapra szólhat, minden olyan utazó, aki tovább akart maradni ilyen
„üzleti”vízummal utazik. Emiatt tehát nem is aggódtam, az orosz bürokrácia és a
regisztrációs kötelezettség miatt már kicsit jobban. Az utazási iroda ügyintézője megnyugtatott, hogy csak
akkor kell az idegenrendészetre futkosni, ha egy helyen hét napnál tovább
maradunk. Ez az én esetemben nem fordult elő és semmi problémám nem volt az
orosz hatóságokkal sem a határon, sem az utakon az ott töltött három hónap
alatt.
Nem a régi biciklimmel indultam útnak. 15 év, 20 ezer
kilométer, egy váztörés, egy pirosról kékre festés után megérdemelt pihenőt
kapott. Az új bicikli jóval erősebb vázú, eredetileg édesapám vette magának,
aztán sokáig a pincében állt, míg egy hónappal indulás előtt aprólékos munkával
apám és egy barátja felújították. Különösen fontos volt az erős kerekek
beszerzése és igaz, ami igaz, hét hónap alatt egyetlen olyan műszaki hiba se
volt, amelyet ne tudtam volna magam megoldani, azzal együtt, hogy műszaki téren
nem vagyok különösebben felkészült és még nagyon finoman fogalmaztam… Három
nappal a március 15-i hóförgeteg előtt egynapos, 110 km-es próbaútra mentem a
Vértesbe, amiről visszatérve újabb hibákra derült fény. Mindenesetre a március
30-ra tervezett indulásra kész lett az új, reményeim szerint még sokáig
szolgáló jármű, mely a Посмотрим
(Majd meglátjuk…) nevet kapta.
A Fehér-tengernél |
Útvonal:
Komárom - Oroszlány – Székesfehérvár - Simontornya -
Szekszárd - Baja - Zombor - Apatin - Bácspalánka - Újvidék - Slankamen -
Belgrád - Székelykeve - Szendrő - Pozsarevac - Golubac - Donji Milanovac -
Negotin - Vidin - Belogradcsik - Lom - Kozloduj - Nikopol - Szvistov - Bjala -
Rusze - Tutrakan - Szilisztra - Murfatlar - Constanța - Istria - Jurilovca - Tulcea - Galați - Cahul - Comrat - Cimişlia
- Căuseni -
Bilhorod-Dnyisztrovszkij - Ogyessza - Voznyeszenszk - Novoukrajinka - Spola -
Kanyiv - Priluki - Borzna - Novhorod-Sziverszkij - Pogar - Brjanszk - Karacsev
- Kaluga - Jasznaja Poljana - Tula - Alekszin - Tarusza - (Moszkva) - Szerpuhov
- Zarajszk - Rjazany - Szpasszk-Rjazanyszkij - Kaszimov - Murom - Tyemnyikov -
Kovilkino - Szaranszk - Szecsenovo - Sumerlja - Csebokszari - Joskar-Ola -
Szovjetszk - Kirov - Murgasi - Objacsevo - Kotlasz - Bereznyik - Holmogori -
Arhangelszk - Szeverodvinszk - Onyega - Pleszeck - Kargopol - Pudozs - Vityegra
- Podporozsje - Olonyec - Pitkjaranta - Värtsilä - Kitee - Imatra -
Lappenraanta - Hamina - Kotka - Porvoo - Helsinki - Tallinn - Rapla - Türi -
Viljandi - Tartu - Valka - Smiltene - Madona - Jekabpils - Rokiškis - Ukmerge -
Jonava – Kaišiadorys - Alytus - Augustów - Sokółka - Białystok
- Siemiatycze - Biała Podlaska –
Lublin – Sandomierz – Wieliczka – Krakkó – Oświęcim – Cieszyn – Jablunkai-hágó – Zsolna – Facskói-hágó – Privigye – Aranyosmarót
– Komárom.
2013.3.31.-2013.10.22.
Összesen 10 811 km
Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése