2012. június 5., kedd

Megyejárás - Környe, Kecskéd, Kömlőd

Tatabánya és Oroszlány között, a Vértes lábánál, az Által-ér mentén és a Tatai-hegysor (Bársonyos) dombvidékén fekszik ez a három szomszédos község, a Komáromból húzott 30 kilométeres sugarú körnek éppen a szélénél. Ez az a kör, amelyen belül érdemes egynapos kirándulásokat tervezni. Mivel korábban egyik faluban sem jártam még, és útközben is elég sok kitérő és fényképeznivaló adódott, valamint tekintettel arra, hogy nem éppen kis településekről van szó (Környe lakossága 4452, Kecskédé 1978, Kömlődé pedig 1225 fő volt 2010-ben), sikerült alaposan túlvállalni magam. Új helyekre érkezve nehéz ellenállni a kísértésnek, hogy minél több szögből lássuk és minél több sarkát járjuk be, pedig úgyis mindig kimarad valami. 

Az ipar- és gyárvárosok közelsége bizony alaposan megmutatkozott ezen a napon, úgy a forgalomban, mint az általános hangulatban. A természet szépségei most háttérbe szorultak, annál több emlékművet és szakrális kisemléket örökítettem meg a közvagyon részére (csak feszületből 13-at számoltam össze) több mint hatszáz fényképen. Környe és Kecskéd egyaránt németlakta katolikus falu volt a második világháborút követő kitelepítésekig, így bőven akadtak mindenhol vallási emlékek. Ez a vidék korábban annak a Tatai járásnak volt a része, melynek legtöbb települését németek vagy szlovákok népesítették be újra a 18. században. Kömlőd már a Gesztesi járáshoz tartozott, mely a történelmi Komárom megye délnyugati szelete volt.

Reggel 9-kor indultam és este 7 óra volt már, mire visszaindultam Kecskédről, így Kömlődön már nem volt erőm alapos falujárásra, csak az útbaeső nevezetességeket fényképeztem le. Kocs környékén rámsötétedett és fél tizenegyre értem vissza Komáromba. Nem szeretek sötétben biciklizni, járt úton sem, de ez most így alakult. A magammal vitt villogóra szerencsére nem volt szükség, a dinamós lámpa kitűnően működött és az autósok is illedelmesen lekapcsolták a reflektort 2-300 méterrel előttem.

(2012. június 3., vasárnap, 107 km)

Tatáig a Szőny-Tata országút hullámain mentem. Kifejezetten sok biciklista volt az úton, köztük egy tandemmel is találkoztam.

















Baleset-emlékkereszt művirágokkal és keréktárcsával

















Letértem az útról a Naszályhoz tartozó Grébicspusztára, melyet a mocsai kavicsbányatavak és egy hét kilométeres tólánc legészakabbi tagjai, a Grébicsi-tavak öveznek












A háttérben a Grébics-hegy. Vajon a puszta (a középkorban még falu) kapta a nevét a "hegyről" vagy fordítva ?













Grébicspuszta













Erdei út vitt vissza az országútra. A Tatához tartozó Dióspusztára is be akartam nézni, de a híres ménesbirtok kapui "idegenek előtt" zárva vannak













Szőlődomb Tata előtt













Természet és kultúra - és pár siló

















Eredetileg csak a környei úti temetőt akartam bepótolni, de a templomtornyok becsábítottak a Kossuth tér felé. Sokszor voltam már Tatán, de általában télen vagy ősszel (annak idején gyakran szakítottam itt meg a vonatutat Pestről hazafelé jövet). Ez a Komáromi utca.













Park a Kossuth téren...














... és árkádok.













Az 1780-ban emelt barokk Maria Immaculata-oszlopot eltakarják a fák lombjai.

















Kocsi utca

















18. századi (egykor a kamalduli barátoké volt) műemlék épület a Kocsi utcában

















Nagykereszt (természetesen vörösmészkő) a környei úti temetőben






























A temető macskája













A Tatáról Környére vezető országutat az utóbbi években kiszélesítették, egy részén kivágták a fákat is és ellátták körforgalommal (a Google Earth-ön megtekinthető a 2001-es állapot). Ennek egyetlen oka volt...







... ez pedig a "hídkő" multivállalat gumiabroncsgyára, melynek fél kilométer hosszú csarnoka a Környéhez tartozó Szentgyörgypuszta közelében húzódik. Vasárnap is autópályákat idéző morajlás hallatszott az irdatlan sufniból, mely csak egyike az innen Tatabányáig 4 kilométer hosszan húzódó "telephelyeknek", melyeknek gyűjtőneve "Tatabányai Ipari Park". Korábban ez a Rikkantó-dűlő volt, keletebbre pedig (a Gerecse turistatérképén) a Kövecses és Halyagos-dűlők.













Szentgyörgypusztán van egy hosszú utcasor, egy sárgára festett lovarda (a képen), egy régi magtár és még pár újabb gazdasági épület. Nem akartam viszont anélkül továbbmenni, hogy nem tértem be ide...













... ahogy Felsőtagyospusztát sem akartam kihagyni, bár ezek a kitérők igencsak megnövelik a megtett távolságot (amit maximum 85 km-re terveztem). Ez a bodzás bekötőút visz a szintén lakott helyre (6-7 lakóház az út mellett).













... ahonnan egy kis dombra felmászva megtaláljuk a Konkoly-Thege kastélyt. Az épület üres, de jó karban van (ifjúsági szálló volt) és csak egy fasorompó zárja le, így körbe tudtam járni. Konkoly-Thege Miklós, az ógyallai csillagvizsgáló alapítója itt is foglalkozott csillagászattal.













A homokos földút szélén árválkodott ez az 1960-ban vert alumínium egyforintos. Legalább negyven éve veszthette el valaki, mert 1967 után már a keskenyebb és vastagabb változat került forgalomba (azzal még én is fizettem), de ezzel a típussal még sosem találkoztam.













A pusztai kitérők után visszatértem az országútra...

















.... ahonnan kilátás nyílt Tatabánya felé. Jobbra a felsőgallai Kálvária-hegy, balra a Kesellő-hegy kőbányái. A kép bal szélén a bánhidai hőerőmű kéménye.







Környei utcakép - Dózsa György utca













Meghajolt régi sírkövek a temetődombon.













Ahonnan szép kilátás nyílik a faluközpontra.













Környe főutcája, az Alkotmány utca, háttérben a katolikus templom.






























Hogyan juttassunk át egy vezetéket a fa koronáján ? Azért nem ez a legrosszabb...

















A környei tájház













És a katolikus templom ("eredeti szépségébe háborús zűrzavarok után tíz évre, a serény környei hívek által megújítva 1955-ben") működő órával.






























Községháza













Régi német feliratú sírkövek













Néha vissza kell fordulni

















A környei tó vize hullámokat vetett a déli szélben. Amúgy eléggé fülledt idő volt egész nap.













A kitelepítések emlékműve a tóparton













Az Által-ér hídja Kecskéd előtt






























A régi iskolaépület a templom mellett.













A kecskédi katolikus templom

















Temetői nagykereszt és kálvária barokk szobrokkal.













Régi kőhíd Kecskéden













A bekamerázott vonat befut a sorsára hagyott állomásra. Kecskéd másik állomása (a kisbéri vasútvonalon) már (a vasútvonallal együtt) megszűnt, bár a sínek még megvannak.













Ez a rét a kecskédi vitrolázórepülő-tér. A háttérben előbukkan a majki apátság harangtornya





A Kecskédi-tó pihenőhelyekkel és horgásztanyákkal teli partján nyüzsgő élet fogadott. De a faluban is sok helyen kinn ültek a kapuban, errefelé ez eléggé meglepő volt.






























Szent Vendel (?) szobra az oroszlányi út mellett 1813-ból

















Mária-kápolna a falu szélén 1861-ből. Az útról csak keskeny csapáson tudtam megközelíteni. A mellette álló fakeresztet kőkerítés övezi, mely mögé valaki egy műanyag flakonokkal teli szemeteszsákot dobott.

















A régi falu főutcája, a Dózsa György utca













Kecskéd és Kömlőd között...













...lassan alkonyodik





























Rendhagyó emléktábla a kömlődi református templom falán













A kömlődi református templom

















Pálóczi Horváth Ádám költő és Obernyik Károly színműíró szülőháza






























A kömlődi községháza






























Kömlőd után az út felszalad egy kétszáz méteres dombhátra, majd a dombtetőn halad Nagyparnakpusztáig szép kilátást nyújtva. Látni a Vértest, a Gerecsét és a Bakonyt is. Ez a délkeleti kilátás a Vértesi hőerőmű (kémény) és Bokod felé.













Ez pedig Kömlőd látképe nyugatról.




























Nagyparnakpusztai nyárfák













Nagyparnakpuszta és a feljövő (majdnem) telihold







Napnyugta a szélkerekek mögött








A kocsi templom gólyafészke is megvan még













Vasárnap este a szőnyi úton

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése